رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: بر اساس تکلیف قانون بودجه سهام عدالت جاماندگان تا پایان سال اختصاص می‌یابد.

قربان زاده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس،‌ حسین قربان‌زاده امروز در نشست خبری نخستین رویداد خصوصی‌سازی و بررسی ۲۰ سال خصوصی‌سازی در ایران در مورد اینکه آیا از ۳۰۰ شرکت دولتی که باقیمانده، امکان اختصاص سهام به جاماندگان از آنها وجود دارد، گفت: بر اساس تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت امسال مکلف شده است به اعضای کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی سهام عدالت اختصاص دهد همچنین افراد واجد شرایط مطابق قانون سیاست‌های اجرای اصل ۴۴ به ویژه در ماده ۳۴ این قانون باید سهام عدالت اختصاص داده شود.

وی گفت:‌در این زمینه با وزارت تعاون و رفاه اجتماعی جلساتی برگزار کردیم و قرار است تا پایان خرداد ماه به اشراف کامل برسیم هر چند در دو هفته اخیر که وزارت کار مشغول دهک‌بندی افراد برای یارانه معیشتی بود اما اصرار داریم تا پایان خرداد ماه در قالب بند «الف» تبصره بودجه افراد جامانده سهام عدالت از دو دهک اول کم درآمدی و ۴ دهک بعدی مشخص شوند.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی این نکته را هم گفت: دولت باید از مجموع درآمد و هزینه خانوارها اطلاع کافی داشته باشد.

شناسایی جاماندگان سهام عدالت

رئیس کل سازمان خصوصی سازی این را هم گفت:‌در روش قبلی اختصاص سهام عدالت این ایراد وجود داشت که چون دهک‌ها را شناسایی نکرده بودند به اعضای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی اختصاص داده شد و سپس به رده‌بندی مشاغل مانند کارمندان دولت، رانندگان، خادمان مساجد و برخی از اصناف دیگر سهام عدالت داده شد.

وی تأکید کرد: بر اساس تکلیف قانون بودجه سال ۱۴۰۱ باید سهام عدالت به جاماندگان اختصاص یابد البته از ۳۰۰ شرکتی که نزد دولت باقی مانده‌اند کمتر از عدد انگشتان یک دست شرکت سودده وجود دارد یا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش سهام دولت در شرکت‌های بورسی وجود دارد که بخش عمده آن در وثیقه بانک‌ها است و قسمتی از این سهام نیز ارزنده نیست در حالی که باید سهامی به مردم داده شود که سودآور و ارزنده باشد.

قربان‌زاده گفت:‌ از طرفی دولت طبق بندهای دیگر قانون امسال تکلیف دارد ۱۳۰ هزار میلیارد تومان در قالب بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی بپردازد همچنین ۷۰ هزار میلیارد تومان در قالب صدر بند الف تبصره ۲ قانون بودجه باید بپردازد و ۳۵ هزار میلیارد تومان هم از سهام خود برای افزایش سرمایه بانک‌ها باید واگذار کند همچنین تکلیفی برای پرداخت به متولدین سال ۱۴۰۰ نیز وجود دارد، بنابراین باقیمانده سهام دولت حتی برای تکالیف سال ۱۴۰۱ هم کفاف نمی‌دهد تا چه رسد به اینکه برای سال‌های بعد چه اقدامی انجام دهند.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی همچنین در مورد بحث آزادسازی سهام عدالت گفت:‌ بر اساس توصیه مقام معظم رهبری شورای عالی بورس مرجع تصمیم‌گیر در این زمینه است که برای این منظور کارگروهی متشکل از سه ضلع تشکیل داده که بنده هم به عنوان نماینده وزارت اقتصاد عضو کارگروه هستم ضلع دیگر شامل نماینده کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت و همچنین اعضای حقیقی شورای عالی بورس در این کارگروه حضور دارند تا کنون چندین جلسه برگزار شده و آئین‌نامه اجرای سهام عدالت در این کارگروه تقریبا نهایی شده است. در مورد صندلی‌های هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت و اینکه چه کسانی به نمایندگی از سهامداران عدالت در مجامع شرکت کنند نیز در کارگروه تصمیم‌گیری می‌شود.

وی این را هم گفت:‌البته دارندگان سهام عدالت در روش مدیریت مستقیم مانند سایر سهامداران می‌توانند خودشان در مجامع شرکت کنند و کارگروه سهام عدالت برای نحوه مدیریت سهامداران عدالت در روش غیرمستقیم است.

به گفته قربان‌زاده هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری عدالت از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به گونه‌ای بود که دولت توجیهی نداشت که نمایندگان خود را در هیأت مدیره این شرکت‌ها معرفی کند همچنین انتخابات آنها هم هنوز برگزار نشده و منتظر آئین‌نامه اجرایی سهام عدالت است و تصمیم‌گیری در مورد انتخابات مستقیما به سازمان بورس برمی‌گردد.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس بسته است، گفت:‌در صورتی که این نمادها باز شود امکان خرید و فروش سهام استانی وجود دارد اما در مورد کسانی که روش مدیریت مستقیم انتخاب کرده‌اند حداکثر تا یک سوم از پرتفوی خود را می‌توانند بفروشند.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی همچنین گفت: در ۲۰ سال گذشته ۷۰۰ شرکت دولتی به روش‌های مختلف واگذار شده است که برای بررسی عملکرد آنها در همایش هفته آینده از ۳۱ اردیبهشت تا ۳۱ خرداد در محل اجلاس سران در تهران عملکرد شرکت‌های خصوصی شده در معرض دید کارشناسان و صاحب نظران قرار می‌گیرد.

وی همچنین با بیان اینکه هنوز ۳۰۰ شرکت دولتی باقی مانده‌اند گفت:‌ این شرکت‌ها در ۷ دسته طبقه‌بندی می‌شوند برخی از شرکت‌ها باید منحل شوند برخی به صورت پیمان مدیریتی واگذار شوند و برخی در قالب تکلیف بندی قانون بودجه باید در قالب رد دیون واگذار شوند و برخی فعلا قابلیت واگذاری ندارند.

به گفته قربان‌زاده، عملکرد ۷۰۰ شرکت واگذار شده دولتی طی ۲۰ سال خصوصی‌سازی در ایران در نمایشگاه نخستین رویداد خصوصی‌سازی ارائه می‌شود.

کد خبر 677093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 33
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • شهرام پ IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    14 0
    سلام ،من یک شهروند ایرانی هستم که از داشتن سهام عدالت جا مانده ام اگر عدالتی هست چرا به من نمیرسد چرا همیشه کمیته امداد و بهزیستی از ما زودتر به حقی میرسند آخه منم آدمم حقی دارم همش وعده و وعید خالی صبر هم اندازه ای داره والله
  • م.ع US ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    24 2
    ما هم نه یارانه بگیر بودیم تابحال نه مشمول سهام عدالت تا این ساعت. درآمد مونم در ماه زیر سه تومن
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    12 0
    خانواده من هم ازسهام عدالت جامانده اندماکه ازصبح تاشب کارمیکنیم وبه حق وحقوق خودنمیرسیم اماشماکاری کردیدکه بعضی هابدون اینکه دنبال کاربروندوزحمت بکشن جزئ کمیته امدادبشوندوحق دیگران رابه انهابدهیداگرقانونی هست وعدالتی هست برای همه بایدباشن که زحمت میکشن ودوشیفت هم بعضی هاکارمیکنن واین عدالت نیست که بعضی هاکارنکنن وتوی خونه بشینن اماحقوق بگیرن وبه تنبلی عادت کنن
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    23 0
    فقط اسمش سهام عدالت نزارین لطفا باید گفت سهام بی عدالتی از روز اول تا به حال هیچ سهمی دریافت نکردهام هیچ ، حتی ثبت نامم نمیکنن جزو دهک های خیلی ضعیف جامعه هستم
  • انسان IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    21 1
    فقط وعده میدید وگرنه تا حالا چند سال میگذرد یک بارهم سایتی برای جا ماندگان که به هر دلیلی نتوانستند ثبت نام کنند باز نکردید ونخواهید کرد...
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    17 0
    از سهام وراث خبری نیست؟ تا کی با وعده های توخالی صبر کنیم .
  • کیشانی IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    6 1
    ماکه سهام عدالت نداریم تکلیف چیه بالاخره ؟؟؟؟
  • حسین از بابل IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    12 0
    دولت باید اول به کسانی که احمدی نژاد تا سال ۸۵ به بهانه های مختلف سهام عدالت نداده بود سهام بدهد،بعدش به سالهای بعد بدهد. بچه دهه نودی سهام عدالت داره، اون بدبختی که سال ۸۵ بوده سهام عدالت نداره، مسخره ست. عدالت را رعایت کنید.
  • امیر IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    15 0
    با عرض سلام و خسته نباشید جلوی فروش سهام عدالت باز کنین لازم داریم به خدا
  • حسین حسینی IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    8 0
    ما که سهام نداریم کی انجام میشه هیچی نداریم دو تا بچه و...
  • بیکار IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    10 0
    اول گفتیدخرداد ثبت نام سهام عدالت حالاشد تاپایان سال حتمآ بعدمیگید ثبت نامی درکارنیست
  • ناشناس IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    7 3
    ما بازنشستگان تامین اجتماعی سهام عدالت نداریم اون موقع شرکت گفت ما ثبت نام میکنیم نگو ثبت نام کارگران رو نکردن چکار کنیم .
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    1 0
    سلام ما ذینفعان هستیم (بازماندگان متوفی)ثبت نام کردم ولی تا کنون هیچ سودی اعلام نشده است لطفاً راهنمایی بفرمایید.ممنون
  • ناشناش IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    2 0
    ازتون خواهش میکنم سهام خودمان که اون دوشرکت نریختن بدین مال فوت شدهام بدین حق مرده خوردن نداره گفته باشم
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    3 0
    ثبت نام سهام عدالت از کی شروع میشه چون نه من و نه بچه هام ثبت نام نیستیم کی سایت باز میشه
  • مسیح IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    7 0
    لدفن بفرمایید؛ دولت برای وضعیت اونایی که از پدر و مادر سالمند و بیمار خود مراقبت می کنند چه فکری کرده؟ یعنی نه می توانند شغل و یا مهارتی کسب کنند و نه در آمد و ازدواج! 👈🏿 افراد ناچار و بی شغل و یا سالمند می توانند سهام عدالت داشته باشند؟ ؟ ؟ حداقل نیم دعا 🙏
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    1 0
    من تحت پوشش کمیته امداد هستم ولی سهمی به من تعلق نگرفته
  • بنده خدا IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 1
    سلام چرا کارگرانی که بیمه تامین اجتماعی خویش فرما هستند بهشون سهام عدالت تا الان تعلق نگرفته این از بسته حمایتی و این هم سهام عدالت کارفرمایی که بعد از ۱۵ سال هنوز به کارگر خودش داره ۴ میلیون میده این انصافه بعد هم دولت برای دهک بندی میاد حقوق اداره کار رو در نظر میگیره ولی نمیدونه کارفرما حقوق ادا ه کار رو نمیده به کارگر اگر هم اعتراض کردی میگه ......